3/15/2020

"El secret del meu turbant"




"El secret del meu turbant" / "El secreto de mi turbante"
Agnés Rotger i Nadia Ghulam
Columna 2010 / Planeta 2010

He tornat a llegir aquest llibre, que vaig llegir fa deu anys, perquè l'hem llegit en un Club de Lectura del barri. Aquest és l'escrit que vaig fer llavors, canviant la data.

"La mare xiscla mentre em treu amb mans frenètiques els trossos de guix i de ciment que m’han caigut al damunt. Els seus ulls plens de pànic busquen algun indici de vida al meu cos de vuit anys. Acaba de caure una bomba a casa. I ella es llança a apagar amb el seu cos les flames que encenen el meu, amb una abraçada en què em vol tornar a donar la vida. Ignora que ella també s’està cremant, ignora que és una dona feixuga i poc àgil, ignora el fum i la runa i em treu a braços, i en pocs segons, del que podia haver estat la meva tomba. Només després de veure’m fora d’allà, i de comprovar que encara respiro, a la mare l’abandonen les forces. Llavors es posa a tremolar descontroladament i a repetir el meu nom com si no pogués parar mai més: “Nàdia, Nàdia, Nàdia, Nàdia”.

Serà l’última vegada que la mare em dirà Nàdia a la nostra casa de Kabul. El proper cop que tindrem una casa, jo seré l’home de la família.

El secret del meu turbant explica la història real de Nàdia Ghulam, una noia afganesa que amb només vuit anys va patir greus ferides a causa d’una bomba. En sortir de l’hospital dos anys després, el règim talibà s’havia instaurat a Afganistan i ella va prendre una decisió radical: es va vestir de noi i durant deu anys es va fer passar per home per poder portar un sou a casa, ja que el nou govern va prohibir que les dones treballessin fora de casa.

Aquesta és la història de la Nàdia, una noia que va lluitar per la seva llibertat."

És una història molt impactant, plena de detalls humans, d'amistat i d'amor, encara que també molt dura. La protagonista viu ara a Badalona i tenim la sort que vindrà a despedir el nostre Club de Lectura d'aquest curs amb una costillada a Cabrils, com fem cada any, i comentarem el seu llibre.

Val la pena llegir-lo, encara que literàriament no és cap meravella. Un 9. També està en castellà.





Entrevista a Nadia Ghulam from Casa Asia on Vimeo.