2/20/2011

"L'últim dia abans de demà"

   
   
   
“L’últim dia abans de demà”
Màrquez, Eduard.
Ampúries 2011 

<<"La chispa que encendió el motor de mi novela -dice Eduard Márquez- fue un azar. Paseando por el Portal de l´Àngel vi a un amigo de la infancia pidiendo limosna. Me quedé estupefacto diez minutos en la mercería Santa Ana, mirando sin poder salir de mi asombro. No me atreví a decirle nada, pero después, en casa, empecé a preguntarme qué le habría llevado a convertirse en un mendigo".

La novela empieza con la muerte de una niña de la que sólo al final se desvelan las causas. También está la historia de dos alumnos de un colegio religioso y su reencuentro al cabo de veinte años. Márquez dice que la lectura de un libro de James Salter le dio el tema: "Aprendemos a proteger nuestra vida levantando diques de contención, cuando de repente, el azar irrumpe como elefante en una cacharrería. ¿Qué pasa cuando las vigas empiezan a ceder? Ese es el tema de mi novela".

Márquez revisa los años escolares, la adolescencia de las primeras drogas, el rock, los sueños juveniles y la turbación del sexo. El protagonista sufre en el colegio el acoso sexual de un sacerdote. "La inclusión de las escenas de pederastia -dice Márquez- no es gratuita. Reflejan la doble moral y la violencia de la educación de aquella época y además explican el carácter del protagonista, su miedo a la vida. >>

Aquests són fragments d’un article publicat a La Vanguardia per presentar el llibre. Defineixen molt bé com és. Està molt ben escrit, és una prosa gairebé convertida en poema, com un puzle que va enrere i en davant de la vida del protagonista. Des de la contemporaneïtat del retrobament de l’amic, passant pel seu matrimoni, l’amor a la seva filla, els anys a l’escola, a l’institut, a la universitat, les relacions amb els seus pares i els pares del seu amic…

Ara bé: tot farcit de sexe i d’orgies artístiques. Presenta com natural i habitual ambients que no ho són gens, encara que es poden donar, i crec que això és el que fa que el llibre sigui, pel meu gust, bastant destructiu. No té cap transcendència, la qual cosa també és poc natural. Els “hermanos” de l’escola no se’n salva ni un. En fi, una llàstima que un llibre tan bo en la forma sigui tan poc recomanable pel seu contingut. Un 7.